Maszyna drążąca tunel drogowy już w Świnoujściu

Autor: Zachodniopomorski UW 2020-10-10 09:42:21

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel w Świnoujściu łączący wyspy Uznam i Wolin, jest już w Polsce. Dopłynęła z Chin na plac budowy po ponad miesięcznym rejsie. Maszyna jest rozładowywana i w ciągu najbliższych miesięcy zostanie zmontowana w komorze startowej, a następnie będzie testowana. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021 roku, a cała inwestycja ma się zakończyć we wrześniu 2022 roku.

Dziś na placu budowy tunelu obecni byli wiceminister infrastruktury Marcin Horała i wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz.

 

- Mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Dzięki realizacji tunelu, która odbywa się przy współpracy rządu i samorządu, już za dwa lata będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.


Maszyna drążąca - liczby robią wrażenie

 
Tunel wydrąży specjalna maszyna o długości 101 metrów, ciężarze 2740 ton i średnicy wiercenia ok. 13,5 m. Urządzenie będzie przewiercało się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów. Maszyna TBM została wyprodukowana w Chinach, specjalnie na potrzeby realizacji tunelu w Świnoujściu. W czerwcu tego roku odbyły się odbiory i testy urządzenia, następnie zostało ono rozmontowane do transportu. Tarcza wyruszyła w rejs do Polski północną drogą morską, przez cieśninę Beringa, opływając północne brzegi Rosji.

 
Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin


Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
 
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu Miasto Świnoujście podpisało z konsorcjum, które wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą Wojewoda Zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Umożliwiło to rozpoczęcie robót budowlanych w listopadzie 2019 r.

 
Prace budowlane


Na placu budowy tunelu trwają intensywne roboty. Budowa komory startowej na wyspie Uznam o długości 120 metrów i szerokości 20 metrów jest już mocno zaawansowana. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory. Do tej pory roboty obejmowały między innymi wykonanie ścian szczelinowych na głębokość 50 metrów. Trwają również prace po stronie wyspy Wolin, gdzie budowana jest komora odbiorcza maszyny TBM. Działa już zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u