Świetne warunki do nauki i rozwoju w szkole z tradycjami
Budynek projektu dwóch przedwojennych architektów Romualda Gutta oraz Tadeusza Tołwińskiego powstał w 1932 roku, dzięki staraniom i finansom Fundacji im. Wandy z Posseltów Szachtmajerowej. Od początku mieściła się w nim żeńska szkoła powszechna oraz gimnazjum i liceum humanistyczne. Do szkoły uczęszczały dziewczęta wielu znanych polskich rodzin, w tym córki marszałka Józefa Piłsudskiego. Obecnie budynek przy ul. Białobrzeskiej 44 znajduje się w obszarze zabytkowej Ochoty, w strefie ochrony historycznego układu urbanistycznego.
Dzięki trwającej 1,5 roku modernizacji została przywrócona świetność zabytkowego budynku. Prace objęły renowację elewacji, termomodernizację, kompleksowy remont pomieszczeń, adaptację i remont piwnic. Całkowicie zostały zniesione bariery architektoniczne. Dodatkowo został zakupiony specjalistyczny sprzęt rehabilitacyjny, tablice multimedialne i inne wyposażenie do pracowni terapeutycznych, logopedycznych, porozumiewania, pracowni kulinarnej. Szkoła zyskała również nowoczesne boisko i plac zabaw. Koszt inwestycji to 4,4 mln zł. Obecnie jest to nowoczesna placówka dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową i złożoną – wyposażenie w sprzęt specjalistyczny dorównuje w pełni standardom europejskim. – Cieszę się, że ta od lat dobrze służąca dzieciom placówka, zyskała nowoczesne oblicze. To ważne dla uczniów, rodziców, nauczycieli i opiekunów – mówił Włodzimierz Paszyński, zastępca prezydent m.st. Warszawy podczas wizyty w szkole.
W Zespole Szkół Specjalnych, czyli w przedszkolu, podstawówce i gimnazjum, uczy się 80 dzieci i nastolatków z niepełnosprawnością ruchową i złożoną - głównie poruszających się na wózkach. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, działający w szkole, objął opieką 30 rodzin. W budynku znajduje się również e-pracownia, ogólnodostępna dla niepełnosprawnych warszawiaków, która powstała w ramach projektu unijnego.
Edukacja specjalna w stolicy
W Warszawie do przedszkoli, szkół i ośrodków uczęszcza 7015 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym 5721 dzieci i młodzieży niepełnosprawnych; 45% - w oddziałach specjalnych, 43% - w oddziałach integracyjnych, 12% - w szkołach ogólnodostępnych. W szkołach specjalnych uczą się przede wszystkim dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, często z bardzo poważnymi dysfunkcjami.