Czy częste mycie samochodów przyspiesza ich korozję?

Autor: mat. prasowe UŚL 2022-05-24 08:46:34

Słowo „samochód” to wymyślona polska nazwa dla słowa określającego „automobil”, która wyłoniona została w drodze konkursu jeszcze w czasach dwudziestolecia międzywojennego. Połączenie słów „sam” i „chód” pozwoliło nazwać pojazd, który posiadał własny napęd i poruszał się samodzielnie. Do konkursu zgłoszone było również inne określenie, jak „samojedź”.

 

Pierwszy polski samochód wyprodukowany został w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie w 1927 roku. Był to samochód o nazwie CWS T-1 skonstruowany przez inżyniera Tadeusza Tańskiego. Nadwozia CWS-ów typu torpedo były wykonane z drewnianych konstrukcji szkieletowych, które pokrywano lakierowaną blachą. Początkowo używane były lakiery olejowe na bazie oleju lnianego. Niestety, czas schnięcia lakierów olejowych wynosił nawet do dwóch tygodni!

 

Dlatego w późniejszym czasie opracowane zostały szybkoschnące lakiery nitrocelulozowe, które nie zapewniały jednak połysku i wymagały polerowania. Dodatkowo, powłoki lakierowe tego typu wykazywały słabą odporność na korozję atmosferyczną.

 

Na przestrzeni lat ustalono nawet, który kolor lakieru samochodowego jest najbardziej nielubiany przez ptaki. Okazało się, że gołębie najczęściej zostawiają swoje ptasie ślady na samochodach z czerwonym lakierem. Najrzadziej brudzą samochody w zielonym kolorze, a następnie srebrnym, białym i czarnym.

 

Jak ważne jest szybkie zmywanie ptasich śladów z karoserii samochodów, które mogą rozwinąć się szybko w ogniska korozji nie trzeba przekonywać żadnego kierowcy. W laboratoriach Forda działających na potrzeby przemysłu samochodowego też o tym wiedzą. Dla rygorystycznej kontroli jakości nowych samochodów firma Ford opracowała nawet skład chemiczny syntetycznych ptasich odchodów, które stosuje się do testowania odporności korozyjnej nowych lakierów.

 

Przez blisko 100 lat rozwoju przemysłu samochodowego w Polsce zmieniały się konstrukcje samochodów, rodzaje lakierów, ceny. Nie zmieniła się tylko korozja...

 

Wciąż stanowi poważne zagrożenie dla posiadaczy czterech kółek. Korozja samochodów była, jest i będzie. To cichy zabójca samochodów, który nigdy nie śpi. Nie można jej wyeliminować z życia codziennego. Można ją tylko spowalniać. Nie ma nic gorszego dla właściciela samochodu niż nagle odkryta rdzawa plamka na błotniku, pęcherz w farbie na dnie drzwi, czy przemoczona podłoga po uderzeniu w kałużę.

 

Czy można kontrolować korozję samochodów i unikać czynników, które ją powodują?

 

Od czasu wyprodukowania pierwszych CWS-ów narosło wiele mitów związanych z użytkowaniem samochodów. Jednym z nich jest opinia, że częste mycie samochodów wpływa na przyspieszenie korozji samochodów. Czy tak jest naprawdę? Niektórzy są przekonani, że regularne mycie samochodu może spowodować uszkodzenie lakieru a w konsekwencji problemy z korozją. Tymczasem nowoczesne lakiery samochodowe są bardzo trwałe i trudno ulegają zadrapaniom.

 

Oczywiście nieprawidłowy sposób mycia może prowadzić do regularnej degradacji lakieru. Nieumiejętnie przeprowadzone zabiegi czyszczące w myjni bezdotykowej, gdzie woda uderza w lakier pod wysokim ciśnieniem, mogą powodować mikrozarysowania na jego powierzchni. Istotną rolę odgrywa więc sposób mycia a nie jego częstotliwość.

 

Samochód powinien być myty jak najszybciej od momentu zabrudzenia, zwłaszcza zimą, kiedy jeździ po zasolonych drogach. Sól drogowa stosowana powszechnie do topienia śniegu i lodu działa bardzo agresywnie na stalowe panele nadwozia i inne części samochodu. Sól może być głęboko rozpylana w podwozie samochodu otwierając szeroko drzwi rdzy. Sól i zanieczyszczenia zbierają się zazwyczaj w szczelinach i narożach podwozia, ale częste mycie umożliwia ich wypłukiwanie, a przez to unikanie problemów związanych z bezpieczeństwem i zmniejszeniem integralności strukturalnej samochodu.

 

Częste mycie samochodu pozwala wyeliminować wszelkie zanieczyszczenia, które z czasem mogą przyczyniać się do korozji. Najlepsze efekty mycia wnętrza samochodu zapewnia myjnia ciśnieniowa lub automatyczna. Nie do przecenienia jest także woskowanie lakieru samochodu, zabezpieczanie podwozia olejami antykorozyjnymi, unikanie kałuż i zasolonych jezdni. Zachowawcze trzymanie samochodu w garażu nie pozwoli zapobiec korozji.

 

Żywotność samochodu zazwyczaj wynosi od 8 do 15 lat, ale przy odpowiedniej pielęgnacji można ją jeszcze wydłużyć. Zatem samochód to inwestycja, dlatego trzeba zadbać o wszystko, od własności mechanicznych po odporność korozyjną.

 

Uniwersytet Śląski,  na kierunku Inżynieria Materiałowa w akredytowanym Laboratorium Badań Korozyjnych, kształci specjalistów badających korozję.

 

Na studiach I stopnia nasi eksperci uczą, jak rozpoznawać różne typy korozji oraz jak prawidłowo dobierać i wytwarzać zabezpieczenia antykorozyjne. Na studiach II stopnia o specjalności Techniki Kontroli Jakości Materiałów i Wyrobów studenci poznają przemysłowe techniki kontroli jakości systemów korozyjnych stosowanymi w kraju i za granicą.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u