Tysiąc kilometrów trasy na jednym litrze paliwa – rusza kolejna edycja zawodów Shell Eco-marathon!

Autor: mat. prasowe PW 2016-05-12 08:05:21
Już po raz dziesiąty Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) wystartuje w zawodach Shell Eco-marathon. Studenci spróbują w tym roku poprawić rekord Polski w ekonomicznej jeździe. Ich celem jest przejechanie tysiąca kilometrów na jednym litrze paliwa w zbudowanym specjalnie do tego superpojeździe Kropelka 2.0, a także wygranie pucharu w klasie miejskiej pojazdem PAKS.

Pojazdy SKAPu wystartują w dwóch zawodach organizowanych przez Shell. Zostało im niewiele czasu, najbliższe dwudniowe zmagania odbędą się już 13 maja na specjalnym torze kartingowym w Le Mans we Francji. Przygotowanie techniczne dwóch autorskich pojazdów – Kropelki 2.0 i PAKSa – jest możliwe dzięki funduszom pochodzącym między innymi z programu „Najlepsi z Najlepszych” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Projekt Kropelka 2.0 powstał dwa lata temu, jako nowa wersja poprzedniego pojazdu, dzięki któremu studentom udało się zdobyć rekord Polski. Obecnie celem studentów jest przejechanie tysiąca kilometrów na jednym litrze paliwa. Kropelka 2.0 jest zupełnie nową konstrukcją przeznaczoną do bicia rekordów w efektywności energetycznej. Bazując na doświadczeniach poprzedniego bolidu, stworzyliśmy pojazd, którego celem jest poprawienie rekordu Polski oraz konkurowanie z najlepszymi zespołami na świecie na zawodach Shell Eco-marathon. – zaznacza Paweł Radziszewski, kierownik projektu Kropelka 2.0. Zawody, które odbędą się 13 maja, będą ważnym testem Kropelki 2.0. Dzięki zmniejszeniu masy pojazdu, zastosowaniu opływowego kształtu a także samodzielnie zaprojektowanemu silnikowi, udało się uzyskać osiągi wystarczające do pobicia rekordu Polski izwycięstwa w zawodach Shell Eco-marathon. Nasze koło bierze udział w Shell Eco-marathon już od 10 lat, a nasza działalność jest w dużym stopniu zdominowana przez zawody. Jak co roku, mierzymy wysoko i chcemy nie tylko znowu zająć miejsce na podium, ale również pobić nasz rekord. Mamy bardzo zgrany i doświadczony zespół, co pozwala stwierdzić, że najprawdopodobniej uda nam się osiągnąć zamierzony cel – podkreśla Marcin Rudnik, Prezes Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów.

Studenci pracują też nad autorskim projektem miejskiego pojazdu PAKS. Jest on największym do tej pory sukcesem Koła, od lat osiąga najlepsze wyniki w Polsce w swojej klasie wyścigowej. PAKS jest znacznie większą konstrukcją niż Kropelka 2.0. Wyposażony jest w światła, wycieraczki i bagażnik. Projekt, chociaż kilkuletni, jest wciąż ulepszany i optymalizowany. Na najbliższych zawodach będzie po raz pierwszy zasilany wtryskiem paliwa. Wystartuje w kategorii Pojazd Miejski, w której będzie walczyć z silną, międzynarodową konkurencją. Pomimo tego, od lat plasuje się na wysokich miejscach w rankigu. Pojazd PAKS jest weteranem, startujemy nim na zawodach Shell Eco-marathon już od wielu lat. Najbliższy start jest szczególny, gdyż będzie dla naszego pojazdu najprawdopodobniej ostatnim i stanowi kulminację kilkuletniej pracy nad projektem. Liczymy na bardzo dobry wynik w Londynie – dodaje Krzysztof Banasik, kierownik projektu PAKS.

Poczynania Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów można będzie śledzić na bieżąco przez ich stronę na Facebooku www.facebook.com/skappw oraz na ich stronie internetowej www.skap.meil.pw.edu.pl

Informacje dodatkowe:

Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) na Wydziale Mechaniki Energetyki i Lotnictwa działa od 2005 roku i obecnie zrzesza 60 studentów. Opiekunem naukowym Koła jest prof. nzw. dr hab. inż. Janusz Piechna.

Od 2006 roku członkowie SKAP biorą udział w prestiżowych zawodach Shell Eco–marathon, w dwóch kategoriach: Prototyp i Pojazd Miejski. Ich największe osiągnięcia to: zajęcie II miejsce wśród pojazdów napędzanych benzyną i III miejsce w klasyfikacji generalnej w 2014 roku i oraz I miejsce wśród pojazdów napędzanych benzyną i II miejsce w klasyfikacji generalnej w 2013.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u