Nowoczesny dworzec dla Gorzowa
Zawarcie porozumienia dotyczącego warunków nabycia nieruchomości nastąpi w terminie do 31 grudnia 2014 r. Termin ten może ulec zmianie z uwagi na potrzeby wynikające z wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zawarcie tego porozumienia poprzedzone będzie wystąpieniem Prezydenta Miasta z inicjatywą uchwałodawczą do Rady Miasta w sprawie zmiany uchwały dotyczącej Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gorzowa Wlkp. na lata 2014 – 2025, w celu zapewnienia w budżecie środków na nabycie nieruchomości. Miasto zagwarantuje Spółce PKS i jej następcom prawnym możliwość dokonywania odpraw ich autobusów z tego terenu na zasadach i warunkach określonych w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.
Przypominamy projekt zgłoszony w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko obejmuje:
• budowę nowej trasy tramwajowej na odcinku od ul. Walczaka – ulicami: Pomorską, Piłsudskiego, Górczyńską i Okulickiego – do nowej pętli przy ul. Fieldorfa–Nila oraz od Ronda Górczyńskiego przez ul. Czartoryskiego do Szpitala oraz al. Odrodzenia Polski i ul. Roosevelta o szacunkowej długości 12,9 km toru pojedynczego.;
• modernizację 8,5 km toru pojedynczego obecnie eksploatowanych tras tramwajowych,
• kompleksową modernizację 18 obecnie używanych wagonów tramwajowych, dostosowującą je do potrzeb osób niepełnosprawnych,
• zakup 15 nowych wagonów tramwajowych niskopodłogowych, o standardowej pojemności 150 pasażerów,
• zakup i wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem ITS – z zastosowaniem preferencji w ruchu dla komunikacji miejskiej,
• zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej, w tym dynamicznej informacji na przystankach i w pojazdach, w Internecie i urządzeniach mobilnych,
podstawowym zadaniem inwestycyjnym w obszarze integracji różnych środków transportu pasażerskiego będzie urządzenie intermodalnego zintegrowanego dworca autobusowego w pobliżu dworca kolejowego (koszt ok. 22 mln zł). Dworzec ten skupiał będzie wszystkich przewoźników regionalnych i międzyregionalnych, będzie też istotnym punktem startowym dla komunikacji lokalnej oraz miejscem dogodnych przesiadek dla pasażerów do i z komunikacji miejskiej. Lokalizacja dworca autobusowego i jego skomunikowanie z komunikacją miejską będzie zapewniać przesiadkę w możliwie najkrótszym czasie oraz szybkie i bezkolizyjne przemieszczanie się pasażerów do i z dworca kolejowego. Dworzec intermodalny, wyposażony w pełną informację pasażerską, dotyczącą wszystkich rodzajów transportu publicznego, stanowił będzie znaczne ułatwienie w podróżach do i z Gorzowa.
Zintegrowany węzeł przesiadkowy zapewni jak najkrótsze, bezpośrednie i możliwie krótkie przejście pomiędzy różnymi rodzajami środków transportu (oczywiście najlepiej w systemie door-to-door) oraz brak barier utrudniających przemieszczanie się dla osób niepełnosprawnych. Takie funkcje będzie spełniał m. in. nowy dworzec oraz węzły przesiadkowe rozbudowywanej komunikacji tramwajowej.