Metro dostępne

Autor: źródło-UM Warszawa 2014-11-30 10:33:10
Z drugiej linii metra bez trudności będą mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami. Na nowych stacjach przygotowano ułatwienia jakich nie ma w innych obiektach użyteczności publicznej.
Staraniem Metra Warszawskiego minister infrastruktury wydał w 2011 r. rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie, w którym opisano oznakowanie i sposób dostosowania metra do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Druga linia podziemnej kolei została przygotowana tak, aby swobodnie mogła z niej korzystać jak największa grupa pasażerów. Pociągi Inspiro są dostępne dla wszystkich pasażerów, także tych poruszających się na wózkach inwalidzkich czy niewidomych i niedowidzących. Każdy pociąg ma wysuwaną rampę, która niweluje odstęp między peronem a pociągiem. Komunikaty głosowe informują po której stronie na stacji będzie peron. Do każdej stacji można zjechać windą, są oczywiście ruchome schody. Schody na początkowych i końcowych stopniach mają jaskrawożółty pas ostrzegawczy; przed schodami ruchomymi i stałymi w posadzce mozaika z płyt kamiennych sygnalizuje zbliżanie się do nich. Nowością jest oznakowanie alfabetem Braille'a poręczy przy schodach – osoba posługująca się nim może zorientować się w którym miejscu jest i w którym kierunku prowadzą schody. Poręcze są zaokrąglone a ich końce sięgają poza krawędź schodów, tak aby osoby korzystające z nich miały jasną informację, kiedy kończą się schody i zaczyna równa powierzchnia. Informacje w języku Braille'a są także na przy windach oraz na planach stacji metra. Bramki wejściowe i szklane pionowe powierzchnie oznaczone zostały jaskrawo żółtymi pasami.

Dużą uwagę poświęcono na przygotowanie wyposażenia ułatwiającego osobom niewidomym i niedowidzącym orientację na peronie. Podświetlane oznaczenia w podłodze peronu prowadzą od schodów do miejsc, gdzie podjeżdżają pociągi. Wzdłuż krawędzi peronu umieszczono jaskrawy pas ostrzegawczy, w pewnej odległości od krawędzi są wypukłe „guzki” i kontrastowy pas ostrzegawczy. Nowością w metrze są podświetlane pasy wzdłuż strefy bezpieczeństwa i sygnalizacja dźwiękowa gdy ktoś przekroczy pas bezpieczeństwa. Tak jak na I linii metra komunikaty informują o wjeździe pociągu na stację.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u