Podkarpackie przedsiębiorstwa mają coraz bardziej pozytywny wpływ na realizację polityki społecznej

Autor: Łukasz Kleska 2015-03-15 13:49:44
11 marca br. w Rzeszowie odbyła się debata na temat społecznej odpowiedzialności biznesu, zorganizowana przez Fundację na rzecz nauki i edukacji Talenty. Debatę współorganizowały Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Rzeszowie, Instytut Rozwoju Personelu oraz Koło Popularyzacji Wiedzy Ubezpieczeniowej.
Ideą projektu jest pokazanie czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Aby tego dokonać, przeprowadzono warsztaty w trzech panelach dyskusyjnych. Pierwsze, zorganizowane dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych miały, m.in. uświadomić młodzież jak wpływać na firmy, aby były społecznie odpowiedzialne. Drugie warsztaty zorganizowano dla studentów. W trzecim panelu odbyło się szkolenie dla nauczycieli, dzięki którym będą mogli przekazać wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. W Polsce jest to problematyka stosunkowo nowa. Tak naprawdę na zachodzie zagadnienie społecznej odpowiedzialności biznesu rozwinęło się w latach 80. i związane jest m.in. z tzw. teorią interesariuszy, zgodnie z którą w otoczeniu przedsiębiorstwa istnieją wewnętrzne grupy społeczne, czyli pracownicy, zarząd czy różnego rodzaju związki zawodowe. Z kolei obszar zewnętrzny stanowi środowisko, np. organizacje społeczne. Obecnie przedsiębiorstwa mają coraz bardziej pozytywny wpływ na realizację polityki społecznej, zwłaszcza w kontekście „mody” na społeczną odpowiedzialność biznesu CSR – mówi Dominik Łazarz – Dyrektor Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej przy WSIiZ w Rzeszowie, ekspert Instytutu Rozwoju Personelu WSIiZ. Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Rzeszowie podjął się współorganizacji debaty, ponieważ społeczna odpowiedzialność biznesu stała się obecnie wymogiem prowadzenia działalności gospodarczej. Wymagają tego rekomendacje i dokumenty Unii Europejskiej, które de facto podkreślają, iż firmy powinny wspierać część działań w ramach polityki społecznej. Wśród najważniejszych aspektów polityki społecznej, które znajdują odzwierciedlenie w prawodawstwie krajowym i europejskim jest, m.in. walka ze zjawiskiem bezrobocia, ochrona praw pracowniczych, swoboda przepływu pracowników, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz zwalczanie dyskryminacji – dodaje.

Od 1 listopada 2010 r. funkcjonuje norma ISO 26000, która zawiera zbiór wytycznych społecznej odpowiedzialności organizacji. Zgodnie z nią społecznie odpowiedzialna organizacja podejmuje działania i decyzje, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju otoczenia, w którym funkcjonują.

Jednym z obszarów odpowiedzialności społecznej biznesu są kodeksy etyczne, które zawierają normy etyczne danej firmy czy organizacji. Ponadto, istotnym obszarem są działania na rzecz społeczności lokalnej, co oznacza, że przedsiębiorstwa wspierają przedsięwzięcia edukacyjne, kulturowe czy prozdrowotne, np. szkoły artystyczne, uczelnie, młodzież szczególnie uzdolnioną. wystawy, festyny, prawidłowe żywienie dzieci. Na podkarpaciu ICN Polfa Rzeszów (Valeant) realizuje kampanię społeczną „Zapobiegamy udarom”. Edukuje, wspieraja i doradza pacjentom, rodzinom oraz opiekunom osób, które przebyły udar mózgu, bądź należą do grupy ryzyka. Firma Oponiarska Dębica S.A. wspiera instytucje lokalne oraz organizacje działające na rzecz chorych dzieci, niepełnosprawnych i osób pokrzywdzonych przez los. Firma Ventor wspiera dzieci i młodzież uczącą się oraz różne organizacje, m.in. kluby sportowe i szkoły. Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka prowadzi fundację „Twoja Szansa”, wspierając, m.in. szkoły, domy dziecka, zespoły sportowe, organizacje charytatywne. Najbardziej znanym przykładem jest jednak Danone z projektem „Podziel się posiłkiem” – mówi Dominik Łazarz.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u