Miliony z Unii dla gdyńskiego Portu

Autor: źródło -UM Gdynia 2014-01-15 21:28:49
Gdyński port otrzymał potężne unijne dofinansowanie. Bruksela wesprze realizację czterech strategicznych inwestycji infrastrukturalnych łączną kwotą 210 milionów złotych.

Końcówka 2013 roku była dla gdyńskiego portu niezwykle pomyślna. Sukcesem zakończyły się wieloletnie starania Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. o kolejne środki europejskie na dalszy rozwój infrastruktury portowej. Największa kwota - aż 72,5 mln zł - zostanie przeznaczona na projekt Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia, który ma pierwszorzędne znaczenie dla udrożnienia całego układu drogowego w tym rejonie portu. Dzięki inwestycji infrastruktura kolejowa wokół nabrzeża Polskiego zostanie przygotowana do obsługi intermodalnej, a dla pojazdów kierujących się do terminali portowych powstaną parkingi. Całkowity koszt realizacji tego projektu to ok. 112,5 mln zł.
Kwotą ponad 50 milionów zł wesprze Unia warty 101 mln zł projekt zagospodarowania rejonu nabrzeża Bułgarskiego, czyli ostatniego, nie wykorzystywanego do tej pory fragmentu portowego wybrzeża. To jedna z najistotniejszych i najpoważniejszych - pod względem finansowym - inwestycja Zarządu Portu, a jej realizacja ma się zakończyć w 2015 roku. Przedsięwzięcie ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych w zachodniej części portu. Nabrzeże Bułgarskie zostanie przedłużone, a na jego zapleczu powstaną drogi, plac manewrowo-składowy i infrastruktura sieciowa.
Trzecim ważnym projektem dofinansowanym ze środków unijnych jest przebudowa nabrzeża Szwedzkiego. Również i w tym przypadku prace mają zakończyć się w 2015 roku, a ich całkowity koszt to 85,7 mln zł, z czego 48,7 mln pokryje UE. Przebudowane nabrzeże uzyska zarówno dostęp drogowy, jak i kolejowy. Powstanie też instalacja odbierająca ścieki ze statków. Roboty budowlane polegać będą w szczególności na przebudowie zachodniej części nabrzeża, która umożliwi cumowanie jednostek typu PANAMAX. Poprzez zastosowanie systemów podczyszczających wody opadowe do kanałów portowych trafi mniej zanieczyszczeń. Inwestycja wpłynie również na zwiększenie udziału transportu kombinowanego w ogólnych przewozach dzięki lepszemu dostosowaniu terminalu masowego do przewozów kolejowych.
Ostatnim, ale nie najmniej ważnym projektem z unijnym dofinansowaniem jest Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia. Realizacja przedsięwzięcia, zlokalizowanego w zachodniej części Portu, również zakończy się w 2015 roku. Dzięki uporządkowaniu układu torów, terminal kontenerowy będzie mógł przyjmować dłuższe składy pociągów, co ograniczy jazdy manewrowe lokomotyw spalinowych, a także poprawi efektywność przeładunków kontenerów. Projekt przyczyni się do zmniejszenia ruchu ciężkich pojazdów samochodowych, bo naczepy wraz z kontenerem przewożone będą koleją. W efekcie hałas generowany przez pojazdy samochodowe oraz przetaczane składy towarowe zostanie ograniczony. Ponadto, wyposażenie terenu terminalu w szczelne, betonowe nawierzchnie z systemem kanalizacji wód opadowych wyeliminuje możliwość zanieczyszczenia gruntu, wód podziemnych i wód powierzchniowych, co przyczyni się do poprawy stanu środowiska. Całkowity koszt realizacji tego projektu to 96 mln zł, a kwota unijnego dofinansowania sięga 39 mln zł.
Inwestycje realizowane dzięki środkom UE są ważnym elementem planów rozwojowych Portu Gdynia i wpływają na wzrost jego konkurencyjności w Regionie Morza Bałtyckiego.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u