STOP AGRESJI I PRZEMOCY W SZKOLE
Główną ideą przeprowadzonych pogadanek było wyposażenie uczniów w wiedzę na temat mechanizmów powstawania agresji i przemocy. Wspólnie ze strażnikiem ds. profilaktyki uczniowie ustalali sposoby ograniczenia zjawiska przemocy na terenie placówek oświatowych.
- Podczas zajęć uczestnicy uświadamiali sobie, iż niewłaściwe zachowania często wiążą się z ludzkimi uczuciami, które trudno kontrolować – mówi Anna Wiśniewska z Zespołu ds. Profilaktyki i Komunikacji Społecznej Straży Miejskiej w Toruniu.- Następnym krokiem było wyuczenie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami, reagowania bez agresji, a także promowanie idei konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w szkole.
Strażnik wyjaśniał, że nawet przykre emocje takie jak strach, gniew czy złość to naturalne uczucia każdego człowieka, dlatego każdy ma prawo je przeżywać i wyrażać, ale w taki sposób by nie ranić innych.
Ciekawą częścią zajęć była dyskusja na temat funkcjonujących w naszym społeczeństwie mitów dotyczących przemocy. Podczas rozmowy uczniowie dochodzili do wniosku, że nieprawdą jest, iż w każdej klasie musi być tzw. kozioł ofiarny oraz chłopcy nie są wcale bardziej agresywni od dziewczynek. Zajęcia miały również na celu wypracowanie u uczniów umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia.