Piszą, dzwonią, pytają... Kontakty poznaniaków z urzędem w liczbach

Autor: www.poznan.pl 2016-01-12 08:14:00
W Biurze Informacji Teleinformatycznej telefony dzwonią non stop. Mieszkańcy kontaktują się z Urzędem Miasta Poznania w różnych sprawach, np. by coś konkretnego załatwić czy uzyskać informację. W minionym roku pracownicy BIT przeprowadzili z poznaniakami blisko pół miliona takich rozmów. Liczb dających wyobrażenie o ilości i zakresie kontaktów mieszkańców z urzędem jest jednak więcej.

Ponad 40% klientów UMP kontaktuje się z nim właśnie poprzez BIT. W 2015 roku takich kontaktów było dokładnie 472 553. Za pośrednictwem Biura poznaniacy mogą połączyć się z pracownikami poszczególnych wydziałów urzędu, ale również innych miejskich jednostek i spółek, takich jak np. Poznańskie Centrum Świadczeń, Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych czy Urząd Stanu Cywilnego. Często pośredniczy ono też w kontaktach z Zarządem Transportu Miejskiego, choć w tym przypadku mieszkańcy, chcąc uzyskać informację w zakresie komunikacji publicznej, najczęściej kierują swoje kroki do jednego z 54 Punktów Informacyjnych PEKA. O co pytają? W ostatnim czasie najczęściej o warunki zakupu Biletu Seniora czy zasady przystąpienia do programu premiowego.

Na setki pytań odpowiadają codziennie pracownicy Poznańskich Ośrodków Sportu i Rekreacji. Dotyczą one przede wszystkim godzin otwarcia obiektów i cen biletów, choć telefony czy maile z różnego rodzaju sugestiami czy propozycjami konkretnych rozwiązań też nie należą do rzadkości. To właśnie na życzenie poznaniaków POSiR wydłużyły godziny otwarcia basenów w czasie świąt, wybudowały we współpracy z radami osiedli boiska do siatkówki plażowej na Chwiałce czy też siłownię zewnętrzną na terenie Młodzieżowego Ośrodka Sportu.

- W księdze korespondencyjnej dyrekcji POSiR odnotowaliśmy w 2015 roku 14314 różnego rodzaju pism - mówi Błażej Daracz, rzecznik POSiR - Daje to średnią 57 pism na dzień roboczy. Odpowiedzieliśmy na 45 zapytań o udostępnienie informacji publicznej, 13 interpelacji i zapytań radnych oraz kilkadziesiąt skarg, wniosków i próśb. Otrzymaliśmy też korespondencję Polaka mieszkającego w USA. Sugeruje on rozbudowę Stadionu Miejskiego, wzorem ogromnych stadionów amerykańskich, do 70 tysięcy. Za radę uprzejmie podziękowaliśmy...

Równie abstrakcyjne wnioski i zapytania trafiają też niekiedy do skrzynki Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.

- Jeden z mieszkańców domagał się np. sfinansowania kosztów wejścia do sauny i zakupu lampek choinkowych. Nasza odpowiedź była oczywiście odmowna, co nie spotkało się niestety ze zrozumieniem ze strony klienta - mówi Lidia Leońska, rzeczniczka MOPR - Bardzo rozczarowany był też jeden z bezdomnych, podopieczny MOPR, gdy odmówiliśmy mu pokrycia kosztów zamieszkania w hotelu...

W zakresie swoich możliwości i zadań Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie stara się jednak systematycznie poprawiać jakość i efektywność obsługi swoich podopiecznych. A pracy nie brakuje. W 2015 roku z oferowanych przez MOPR świadczeń finansowych skorzystał co 25 poznaniak, co stanowi 4% ogółu mieszkańców.

- Do przedsięwzięć, które znacznie ułatwiły nam pracę z naszymi podopiecznymi na pewno można zaliczyć zakup nowych samochodów do przewozu osób niepełnosprawnych. Podobnie było w przypadku zmiany siedziby filii na Piątkowie - wylicza Lidia Leońska - Równie pozytywną zmianą było wprowadzenie karty PEKA, która - w przeciwieństwie do wydawanych wcześniej papierowych bonów - pozwala na większą kontrolę codziennie wydawanych ciepłych posiłków i udzielanie takiej pomocy osobom, które jej faktycznie potrzebują.

Pracowity rok mają za sobą urzędnicy Poznańskiego Centrum Świadczeń, gdzie tylko przez Dział Obsługi Klienta przewinęło się blisko 57,5 tys. osób. Ponad 19 tys. z nich odebrało świadczenia rodzinne, niemal 11,4 tys. dodatki mieszkaniowe a blisko 5200 zryczałtowane dodatki energetyczne. Warto przy tym pamiętać, że działania Centrum nie ograniczają się wyłącznie do wydawania świadczeń. PCŚ angażuje się też w różnego rodzaju kampanie społeczne. W minionym roku wzięło udział m.in. w akcji "Przestaw się na zdrowe myślenie", polegającej na promowaniu dobrych praktyk w różnych instytucjach, urzędach i punktach handlowych.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u