Wdrożenie reformy oświaty w samorządach – konferencja z udziałem szefowej MEN
Uczestniczył w nim również Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN, który stoi na czele Zespołu do spraw wdrażania reformy oświaty. Obecni byli także, oprócz wojewodów i kuratorów oświaty, pracownicy obu instytucji – na co dzień zajmujący się obsługą prawną i nadzorem pedagogicznym.
Podczas dyskusji plenarnej i warsztatów tematycznych, uczestnicy rozmawiali o wprowadzaniu zmian w oświacie. Eksperci Ministerstwa Edukacji Narodowej odpowiadali na pytania urzędników oraz prezentowali najważniejsze kwestie związane z reformą oświaty, w tym harmonogram wdrożenia reformy.
W swoim wystąpieniu Minister Anna Zalewska podkreśliła, że obecnie rozpoczął się najważniejszy etap przygotowań do wprowadzenia zmian. Szefowa MEN podziękowała kuratorom oświaty i wojewodom za dotychczasową współpracę.
– Od września zorganizowaliście blisko 1500 spotkań w całym kraju na temat reformy. Byliście blisko rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół, samorządowców. Bardzo serdecznie za to dziękuję i proszę o kontynuowanie tego przedsięwzięcia – powiedziała minister edukacji.
Podczas pierwszego dnia konferencji eksperci MEN prezentowali uczestnikom zasady dostosowania sieci szkół do zmiany struktury szkolnej. Rozmawiali m.in. o zmianach organizacyjnych szkół publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego wynikających z mocy prawa oraz dokonywanych na podstawie uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Tematem dyskusji były również zagadnienia dotyczące organizacji szkół publicznych prowadzonych przez JST dokonywanej na podstawie przepisów ogólnych (tworzenie nowych szkół, w tym szkół o niepełnej organizacji i szkół filialnych).
Kolejną kwestią podczas konferencji były zagadnienia związane z organizacją pracy szkół i przedszkoli w kontekście zmian programowych. Pracownicy MEN przedstawiali zmiany w zakresie podstawy programowej i ramowych planów nauczania oraz harmonogram ich wdrażania. Tematem była też cyfryzacja szkół, wdrożenie programu programowania oraz aktywne metody pracy – eksperyment, innowacja pedagogiczna oraz organizacja oddziałów dwujęzycznych i sportowych.
Część konferencji dotyczyła również zmian w kształceniu zawodowym. Eksperci MEN prezentowali nową strukturę szkolnictwa zawodowego – szkolnictwo branżowe. Dyskutowano też o doradztwie zawodowym oraz ofercie i obudowie programowej kształcenia w zawodach przygotowanej we współpracy z pracodawcami. Podczas konferencji jednym z tematów rozmów było również finansowanie szkół w nowym ustroju szkolnym. Dyskutowano także o modelach finansowania szkół i roli kuratora oświaty w kształtowaniu sieci szkół.