Moda na modę, czas na biznes w Łodzi

Autor: źródło -www.uml.lodz.pl 2014-04-12 09:32:11
Wiosenna edycja Fashion Philosophy Fashion Week Poland promowana była w Warszawie. O wpływie imprezy na rozwój branży modowej rozmawiali organizatorzy, projektanci i przedstawiciele biznesu.
- Łódź od początku wspiera święto mody, które wpisuje się w markę naszego miasta jako centrum przemysłów kreatywnych. Zaczynaliśmy od jednej edycji w roku, ale z czasem jasne się stało, że potrzeby są znacznie większe. Nie wyobrażamy sobie by któreś miasto w Polsce było tak ściśle związane z historią mody jak Łódź - powiedziała Monika Karolczak, wicedyrektor Biura Promocji Turystyki i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi.

Z okazji 10 edycji FP FW Poland Jacek Kłak, szef projektu, dokonał podsumowania dotychczasowych osiągnięć. Fashion Week przyczynił się do promocji polskich projektantów, których nazwiska zaczęły pojawiać się w mediach i na blogach. Pokłosiem wszystkich edycji było aż 13 tysięcy publikacji medialnych, w których recenzowano dorobek polskich twórców. Gwałtownie wzrosła w Polsce liczba blogów modowych, a projektanci zaczęli być zapraszani na międzynarodowe imprezy modowe.

Uczestnicy konferencji zgodzili się jednak, że wciąż nie ma w Polsce w pełni rozwiniętego przemysłu modowego, dzięki któremu kolekcje designerskie mogłyby trafiać do sklepów.

- Życie nas - twórców nie jest tak bajkowe, jak wielu sobie wyobraża, większosć rzeczy musimy załatwiać na własną rękę, projektowanie to tylko mały procent naszego czasu. Jednak Fashion Week już przyczynił się do profesjonalizacji tworzenia mody w Polsce. Choćby przez fakt, że dzięki niemu zaczęły u nas funkcjonować dwa sezony w modzie. Wcześniej projektanci nie tworzyli kolekcji w regularnym rytmie, raczej uzależnieni byli od okazji i sponsorów. - powiedziała Joanna Klimas, projektantka obecna na polskim rynku modowym prawie 20 lat.

Dyskutowano też o innych potrzebach polskiej mody np. profesjonalizacji kształcenia, ale nie tylko designerów. Także konstruktorów odzieży, menedżerów, specjalistów od modowego PR-u i innych specjalistów bez których projektowanie nie może się rozwijać.

-Potrzebne są szkoły, które przygotują kompleksowo do pracy w tej branży. Połowa czasu spędzonego w takiej szkole powinno być poświęcone technologiom, konstrukcji odzieży. Artyści nie mogą żyć w oderwaniu od rzeczywistości, możliwości szwalniczych i realnych potrzeb klienta - powiedział Piotr Stefaniuk twórca Polsko-Włoskiego Instytutu Designu i Managementu

Jubileuszowy, 10. Fashion Philosophy Fashion Week Poland odbędzie się w dniach 6-10 maja. Tym razem na pokazy twórcy zaproszę jednak w inne miejsce - do hali Expo Łódź. Jako pierwsza kolekcję pokaże najsłynniejsza hiszpańska projektantka Agatha Ruiz de la Prada.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u