Warszawski serwis internetowy użyteczny i dostępny

Autor: źródło - UM Warszawa 2014-05-02 09:22:01
Stołeczny serwis internetowy zwyciężył w dwóch kategoriach: najbardziej użyteczny oraz najbardziej dostępny serwis urzędowy w badaniu witryn internetowych przygotowywanym przez Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota”.
Ponadto Warszawa zakwalifikowała się do najlepszej dwudziestki witryn samorządowych spośród 140 badanych portali, które zgłosiły się do rankingu.

Projekt Administrada skierowany był do jednostek samorządu terytorialnego I i II stopnia, czyli do wszystkich miast wojewódzkich, miast na prawach powiatu i powiatów.

Głównym celem Administrady było pokazanie dobrych praktyk i zwiększenie świadomości osób tworzących urzędowe serwisy. Dlatego zamiast tradycyjnego rankingu, autorzy badania postanowili wyróżnić najlepsze strony ze względu na ich użyteczność, dostępność, estetykę i przystępność językową.

Użyteczność

Podstawowym i najważniejszym elementem systemu e-administracji jest obywatel. Z tego powodu każdy serwis powinien być zaprojektowany optymalnie przede wszystkim z punktu widzenia użytkownika i powinien odpowiadać na jego rzeczywiste potrzeby.

Aby dobrze zaprojektować serwis administracji publicznej, należy na wstępie zastanowić się nad tym, kim będą jego główni odbiorcy. Dzięki temu łatwiej będzie zaplanować nie tylko układ serwisu, ale też jego główne funkcjonalności. Ważnym elementem każdego serwisu, zwłaszcza urzędowego, jest nawigacja. Istotne, aby była czytelna i intuicyjna.

W przypadku oficjalnej strony m.st. Warszawy powyższe cechy zostały ocenione najwyżej.

Dostępność

W przypadku serwisów administracji publicznej ważne jest to, aby były dostępne dla każdego obywatela. Projektując je, należy mieć na uwadze różne czynniki, które mogą powodować cyfrowe wykluczenie niektórych użytkowników. Może to być na przykład zbyt wysoki stopień skomplikowania, użycie nieprzystępnego, biurokratycznego języka, a w przypadku osób niewidomych lub niedowidzących – brak możliwości dostosowania wyglądu serwisu do ich potrzeb.

Dostępność serwisów administracji publicznej regulowana jest przez prawo. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności wszystkie serwisy internetowe jednostek administracji publicznej powinny być w pełni dostosowane do wymogów dostępności nie później, niż do 31 maja 2015 roku. Podobnie brzmiąca dyrektywa została wprowadzona przez Parlament Europejski.

W tej kategorii warszawski serwis oceniono najwyżej.

Więcej wiadomości z Warszawy znajdziesz :TUTAJ

© 2018 Super-Polska.pl stat4u