W Gdańsku rowerem „pod prąd” bezpiecznie!
Gdańsk wprowadzając kontra ruch wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w Belgii, gdzie na wszystkich drogach o szerokości powyżej 3 m wprowadzenie ruchu rowerowego „pod prąd” jest obowiązkowe. Rozwiązanie to jest niezwykle powszechne również we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii i Holandii, gdzie praktycznie na wszystkich ulicach jednokierunkowych dopuszcza się ruch rowerem „pod prąd”.
Wprowadzenie kontra ruchu dla osób poruszających się na rowerach nie jest problemem z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, a raczej rozwiązaniem na jego rzecz. W okresie ostatnich pięciu lat w Gdańsku odnotowano tylko jedną niegroźną kolizję z udziałem rowerzysty poruszającego się w kontra ruchu. Celem otwierania ulic jednokierunkowych dla ruchu rowerowego „pod prąd” jest nie tylko poprawa spójności sieci tras rowerowych, lecz również wzrost bezpieczeństwa na drodze. Kontra ruch jako zasadę stosuje się na ulicach o dozwolonej prędkości do 30km/h, czyli takich, po których można bezpiecznie poruszać się rowerem. Rozwiązanie to pozwala na zachowanie kontaktu wzrokowego między rowerzystą oraz nadjeżdżającym z przeciwka kierowcą samochodu. Dodatkowo, umożliwia rowerzystom obranie najkrótszej drogi, a przez to unikanie jazdy po niebezpiecznych drogach i skrzyżowaniach o dużym natężeniu ruchu samochodowego.
Kontra ruch może odbywać się na dwa sposoby: specjalnie wydzielonym i oznakowanym kontrapasem, lub po prostu prawą stroną jezdni, gdy kontrapas nie jest wyznaczony. Wówczas prawidłowy kierunek jazdy wskazuje umieszczona pod znakiem zakazu wjazdu tabliczka „nie dotyczy rowerów” oraz piktogramy na jezdni. Należy pamiętać, że wyznaczone na jezdni kontrapasy są zawsze jednokierunkowe tzn. rowerzyści powinni nimi jechać w kierunku przeciwnym do tego, w którym jadą samochody.
Wszystkie ulice jednokierunkowe z możliwością jazdy rowerem „pod prąd” zaznaczone są na mapie rowerowej Gdańska.
Więcej wiadomości z Gdańska znajdziesz :TUTAJ