Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej w Warszawie

Autor: źródło - UM Warszawa 2014-05-23 09:23:14
Po stołecznych ulicach i torach kursują już nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje, autobusy i pociągi, z których korzysta kilka milionów pasażerów dziennie. Można się nimi wybrać w podróż w „kierunku życzliwości”.
- Zauważmy potrzeby innych i podróżujmy w atmosferze życzliwości. Pomagajmy sobie nawzajem, jeśli zachodzi taka potrzeba, ustępujmy miejsca i szanujmy naszą wspólną własność. Życzliwość i uprzejmość to właściwy kierunek – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

W stolicy mieszka prawie dwa miliony ludzi. Zdecydowana większość z nich korzysta na co dzień z komunikacji miejskiej której tabor jest sukcesywnie unowocześniany. Od 2007 roku wydano na ten cel 5 miliardów złotych - autobusy i pociągi są już w pełni niskopodłogowe, a w 2015 roku już 60 proc. tramwajów w stolicy będzie miało niską podłogę.

Dla komfortu pasażerów pojazdy komunikacji miejskiej w Warszawie są wyposażone w wyświetlacze i głosowe zapowiedzi przystanków, przyciski STOP z napisami w alfabecie Braille’a, kontrastowe oznakowanie poręczy i krawędzi podestów, pochylnie do wjazdu wózków inwalidzkich. Autobusy mają funkcję „przyklęku”, która ułatwia wejście i wyjście z pojazdu. Przygotowane są również miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich i oznaczone fotele dla osób starszych, z niepełnosprawnością oraz osób podróżujących z małymi dziećmi. Modernizowana jest infrastruktura przystankowa - wysokość przystanków jest dostosowana do wysokości taboru niskopodłogowego, zaś na przystankach montowane są antypoślizgowe płytki i pasy z wypustkami ułatwiające bezpieczne poruszanie się. Na stacjach pierwszej linii metra są instalowane dodatkowe windy i pasy z wypustkami.

Dzięki tym wszystkim działaniom komunikacja miejska jest coraz bardziej przyjazna. Ale niezależnie od tych wszystkich udoskonaleń, jakość podróży zależy od samych pasażerów. Kampania „Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej”, której organizatorami są: Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy, Tramwaje Warszawskie, Szybka Kolej Miejską, Metro Warszawskie, Miejskie Zakłady Autobusowe, Zarząd Transportu Miejskiego i Koleje Mazowieckie, a partnerami: Warszawska Kolej Dojazdowa, Polski Związek Niewidomych i Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej, chce zwrócić uwagę na to jak ważnym i niezbędnym elementem podróży, jest życzliwe zachowanie się względem innych pasażerów.

- Badania pokazują, że oceniamy siebie jako uprzejmych, narzekamy natomiast na brak uprzejmości innych. Główną przyczyną braku gotowości do pomocy jest głównie pośpiech oraz tzw. efekt widza. Skupieni na sobie nie zauważamy ludzi wokoło, a nawet jeśli zwrócimy uwagę na człowieka w potrzebie idziemy dalej, przekonani, że pomoże mu ktoś inny. Warto być życzliwym. Skorzysta na tym zarówno obdarowywany, jak i osoba pomagająca, a na dużą skalę – my wszyscy. Liczą się nawet małe gesty – ustąpienie miejsca, przytrzymanie drzwi, wskazanie drogi czy zwykły uśmiech. – mówi Magdalena Jabłońska, psycholog społeczny ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.

Dziś w taborze komunikacji miejskiej (tramwajach, autobusach, pociągach KM, SKM i WKD) pojawiły się plakaty kampanii, zawierające siedem komunikatów z podziękowaniem lub prośbą o pomoc. A w specjalnym folderze opisano szczegółowo zasady życzliwego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej. Wydawnictwo trafi do rąk mieszkańców stolicy już 24 maja, podczas Wielkiego Pikniku Rodzinnego, który odbędzie się w Parku Górczewska, w Amfiteatrze im. M. Jacksona. W programie imprezy przewidziano wiele zabaw i gier promujących życzliwość, koncert zespołu The Postmann oraz występ artystów Teatru Muzycznego Roma, którzy wykonają utwory ze spektaklu „Ale Musicale”.

Kampania „Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej” potrwa do końca bieżącego roku. W ramach działań zaplanowano przeprowadzenie gry miejskiej podczas Dni Transportu Publicznego oraz specjalnych warsztatów dla dzieci i młodzieży uczestniczących w Warszawskiej Linii Edukacyjnej.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u