Stołeczne urzędy z usługą tłumacza migowego on-line

Autor: źródło-UM Warszawa 2014-10-23 23:27:39
Miasto stołeczne Warszawa realizuje szereg działań, których celem jest wsparcie mieszkańców stolicy, w szczególności osób z niepełnosprawnościami. Jednym z nich jest wprowadzenie pilotażowej usługi tłumacza języka migowego on-line.
Systemowe wsparcie osób z niepełnosprawnością to jeden z podstawowych elementów polityki społecznej realizowanych przez Warszawę – mówi prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz- Waltz - Staramy się likwidować bariery utrudniające funkcjonowanie mieszkańcom stolicy i budować miasto otwarte i dostępne dla wszystkich, w szczególności otwarte na osoby z niepełnosprawnościami.

W 2010 roku został uchwalony przez radę Miasta Warszawski Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych, który wyznacza priorytety i kierunki działań. Służy on budowaniu miasta otwartego i dostępnego dla wszystkich mieszkańców, zapewniającego osobom niepełnosprawnym oraz ich rodzinom dostęp do informacji, edukacji, rynku pracy i infrastruktury publicznej.

Warszawa realizuje szereg działań mających na celu podnoszenie jakości świadczonych usług przez urzędy oraz jednostki organizacyjne między innymi poprzez profesjonalne przygotowanie kadry urzędników do obsługi osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin (szkolenia urzędników w zakresie języka migowego) oraz realizację usługi tłumacz języka migowego on-line. Tłumacze pomagają osobom Głuchym w załatwianiu wszystkich spraw urzędowych – administracyjnych, mieszkaniowych, socjalnych, towarzyszą także podczas załatwiania spraw w sądach, urzędach i przychodniach.

Wychodząc naprzeciw potrzebom osób z niepełnosprawnościami stołeczny ratusz uruchomił pilotażowy bezpłatny program tłumacza j. migowego on-line dla osób niesłyszących, który ma uprościć Głuchym dotarcie do świadczonych przez Miasto usług.

Usługa tłumacz j. migowego on-line to kolejne rozwiązanie likwidujące w Urzędzie Miasta barierę komunikacyjną i krok milowy w obsłudze osób niesłyszących. Dzięki uruchomionej aplikacji Głusi podobnie jak inni klienci urzędu mogą załatwić swoją sprawę bez koniczności wcześniejszego umawiania się na wizytę. Do tej pory osoby niesłyszące lub słabosłyszące musiały zgłaszać potrzebę skorzystania z pomocy tłumacza na co najmniej 3 dni przed przewidywanym terminem wizyty w urzędzie. Od wczoraj osoby Głuche mają możliwość załatwienia swojej sprawy od ręki – nie ma już potrzeby zamawiania tłumacza, wirtualny tłumacz czeka na nich w urzędzie. Jednocześnie aplikacja umożliwia Głuchemu kontakt z Urzędem i tłumaczem z dowolnego komputera w domu, pracy czy szkoły.

Tłumacz języka migowego on-line umożliwia prowadzenie (w tym samym czasie) trójstronnej rozmowy między tłumaczem, osobą niesłyszącą i urzędnikiem. Tłumaczenie odbywa się za pośrednictwem komputera wyposażonego w kamerę i zestaw głośników lub słuchawki.

Obecnie usługa dostępną jest w ponad 35 lokalizacjach w tym, we wszystkich Wydziałach Obsługi Mieszkańców oraz części biur. Docelowo stanowiska pojawią się także w spółkach i jednostkach miejskich. Szczegółowa informacja dot. poszczególnych lokalizacji dostępna jest na stronie www.um.warszawa.pl oraz www.warszawa19115.pl.

Jednocześnie usługa daje możliwość kontaktu z Urzędem bez potrzeby wychodzenia z domu. W tym celu na portalu warszawa19115.pl udostępniony został specjalny przycisk pozwalający na połączenie z tłumaczem, który w imieniu osoby Głuchej łączy się z konsultantem miejskiego centrum kontaktu w celu uzyskania informacji lub zgłoszenia interwencji.

Według szacunków w Polsce żyje około 100 tys. osób Głuchych oraz około 900 tys. osób z większym lub mniejszym uszczerbkiem słuchu. W Warszawie - jak wynika z informacji podanych przez Polski Związek Głuchych mieszka około 2500 osób komunikujących się wyłącznie w języku migowym. Według danych GUS osoby z wadą słuchu stanowią 8,3% wszystkich niepełnosprawnych. 6,5% osób w wieku 20-59 lat nie słyszy, a 4,4% nie jest w stanie uczestniczyć w rozmowie nawet przy pomocy aparatu słuchowego.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u