NOWY MOST PRZYJAZNY ŚRODOWISKU
Toruńscy naukowcy pod kierunkiem prof. Andrzeja Przystalskiego zajęli się badaniem zmian wybranych gatunków fauny. – Celem projektu było określenie przestrzennego zasięgu oddziaływania budowy mostu drogowego na faunę kręgowców, w tym w szczególności na ptaki dla których dolina Wisły jest szlakiem migracji i ostoją ptasią o randze europejskiej, chronioną w ramach wspólnotowego programu Natura 2000. Poza ptakami w ramach tego projektu badana była także herpetofauna (płazy i gady) bytująca w rozlewiskach i starorzeczach w dolinie Wisły oraz chiropterofauna (nietoperze), dla której siedliskiem i miejscem występowania jest pobliski Fort XV, po stronie lewobrzeżnej –mówi na temat toruńskiego projektu prof. Andrzej Przystalski. - Plac budowy, z obszernym placem montażowym przęseł, zajął pewną przestrzeń brzegu prawego, przy czym w uzgodnieniu z przyrodnikami ograniczono obszar zajęcia starorzeczy, tj. zbiorników wodnych będących miejscami bytowania i rozwoju płazów. W rejonie budowy (poza placem budowy) rozwieszono ok.300 skrzynek lęgowych dla ptaków, których zasiedlenie było przedmiotem badań ornitologów. Na podstawie badań nie zaobserwowano, aby prowadzone prace budowlane ograniczały żerowanie, odpoczywanie i przemieszczanie się ptaków na obszarze doliny Wisły-mówił podsumowując prace swojego zespołu prof. Przystalski.
Z kolei bydgoscy naukowcy zajęli się oceną zmian wybranych elementów środowiska geograficzno-przyrodniczego doliny Wisły. Zespół pracował pod kierownictwem prof. Zygmunta Babińskiego. -Zbadaliśmy wpływ budowy mostu na stosunki hydrograficzne i hydrologiczne rzeki Wisły, a w szczególności określiliśmy zasięg oddziaływania podpór mostu i estakady na warunki przepływu wód i procesy korytowe, w tym na ruch rumowiska rzecznego. Obserwacje objęły także strefę brzegową, w tym w szczególności skarpę brzegu prawego Wisły, dla określenia ewentualnego wpływu konstrukcji mostowych na stabilność i umocnienie brzegów rzeki. - wyjaśnia prof. Zygmunt Babiński.
- Ocenia się, że zmiany morfodynamiczne koryta Wisły w strefie budowy nowego mostu mieszczą się w granicach przekształceń dna (przegłębień) spotykanych poniżej innych mostów w tym kolejowego w Toruniu, a wyspa centralna (podpora centralna mostu) nie wpływa istotnie na ruch rumowiska rzecznego- mówił podsumowując prace zespołu prof. Zygmunt Babiński. Zespół bydgoskich naukowców prowadził równolegle obserwacje terenów zalewowych. W tej kwestii nie stwierdzono żadnych niekorzystnych dla środowiska zjawisk.
Prezydent Michał Zaleski podziękował zespołom badawczym. -Wyniki niezależnych badań potwierdzają, że budowa mostu drogowego w Toruniu nie wpłynęła negatywnie na środowisko naturalne. Dziękuję bardzo za prace badawcze grup dwóch uniwersytetów z sąsiednich miast – Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego z Bydgoszczy i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika z Torunia. Mamy nadzieję, że jako miasto będziemy współpracować przy innych projektach. Zawsze jesteśmy zainteresowani poznaniem skutków oddziaływania inwestycji miejskich na środowisko przyrodnicze.
Biorący udział w spotkaniu Włodzimierz Ciepły, dyrektor RDOŚ w Bydgoszczy podkreslał, że wyniki potwierdzają, że budowa mostu drogowego w Toruniu pod względem środowiskowym była prowadzona bezpiecznie. -Przyroda potrafiła sobie dać radę z tą inwestycją. Badania potwierdzają, że jest to wzorcowo przygotowana inwestycja. Jedyna w regionie, a może i w kraju z taką obsługą naukową. Życzyłbym sobie, aby współpraca z innymi gminami, które realizują inwestycje drogowe, układała się na takim poziomie jak z MZD w Toruniu-mówił podczas spotkania Włodzimierz Ciepły, dyrektor RDOŚ w Bydgoszczy.