Ogórki przyjechały 50 lat temu do Gdyni
Jelczańskie Zakłady Samochodowe rozpoczęły produkcję autobusu Jelcz 272 Mex w 1963 roku na podstawie licencji Skody 706 RTO (w gdyńskiej komunikacji miejskiej łącznie eksploatowano 6 tych pojazdów, pierwsze dwa od 1959 roku). Czechosłowackie 6-cylindrowe silniki wysokoprężne o mocy 160 koni mechanicznych pozwalały ogórkom osiągać maksymalną prędkość 60 km/h.
Jelcz 272 Mex miał charakterystyczną, nowoczesną jak na owe czasy sylwetkę. Maksymalnie mógł przewieźć 81 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Koszykarze nie czuli się we wnętrzu zbyt komfortowo, bo miało ono wysokość 1,9 m. Wchodziło się do niego poprzez dwuskrzydłowe drzwi sterowane pneumatycznie. Kierowca miał osobne drzwi, zlokalizowane po lewej stronie pojazdu. Prawie wszystkie te autobusy miały białe kierownice. Po prawej stronie, przed drugimi drzwiami, na podwyższeniu znajdowało się wydzielone miejsce siedzące dla konduktora.
W 1968 roku na ulicach Gdyni pojawiła się przegubowa odmiana Jelcza 272 Mex oznaczona jako AP 021. Ostatnia dostawa takich autobusów nastąpiła w 1973 roku. Łącznie włączono do ruchu 30 takich autobusów.